مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر
بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر

نرگس باقری

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2965

چکیده
  کتاب شعر هفتاد سنگ قبر اثر یدالله رویایی، مجموعه‌ای از سنگ قبرها و کتیبه‌هاست. هر سنگ در این کتاب مخصوص یک نام است که در ذهن شاعر جایگاه ویژه‌ای داشته و بخشی از هویّت فکری او بوده است. بر روی هر سنگ نیز ...  بیشتر
بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن
بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن

مهدی دهرامی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 19-37

https://doi.org/10.22099/jba.2015.3055

چکیده
  عنوان شعر، حکم شناسنامه‌‌ی شعر را دارد که برای بررسی و سخن گفتن در مورد یک شعر میان منتقدان و دیگر افراد مهم محسوب می‌شود. هدف این مقاله بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر است. این ...  بیشتر
علل ابهام مکان در شاهنامه‌ی فردوسی
علل ابهام مکان در شاهنامه‌ی فردوسی

محمدرضا صالحی مازندرانی؛ نصرالله امامی؛ عبدالله ادیم

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 38-56

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2584

چکیده
  حماسه‌های بزرگ همواره دارای ساختار محتوایی، بیانی و زبانی خاصی هستند که گویای وجوه مشترک این آثار است. از آن‌جا که زمان و مکان در آثار حماسی و روایت‌های گوناگون آن‌ها در نسل‌های مختلف تا زمان تکوین ...  بیشتر
قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی
قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی

مرضیه طاهری؛ محمدحسین کرمی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 57-84

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2871

چکیده
  قافیه یکی از مزایای عمدۀ کلام موزون است که هم در موسیقی شعر نقش اساسی دارد و هم مرکز ثقل بیت و مایۀ توجه مخاطب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های قافیه این است که عواطف شاعر را سامان می‌دهد و مخاطب را مجبور می‌کند ...  بیشتر
مسعود سعد از دیدگاه شاعران نزدیک به زمان او
مسعود سعد از دیدگاه شاعران نزدیک به زمان او

سمیه فرازمند؛ سید محمود الهام بخش

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 85-104

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2581

چکیده
  مسعود سعد یکی از شاعران بزرگ ایران در نیمة دوّم قرن پنجم هجری است. او که از پیشروان تحوّل شعری در آن دوره به شمار می‌آید، مورد توجّه شاعران معاصر و نزدیک به دوران خود بوده است. برخی از این شاعران از جمله ...  بیشتر
جابه‎‌جایی ضمیر شخصی متصل در شعرِ معاصر
جابه‎‌جایی ضمیر شخصی متصل در شعرِ معاصر

لیلا کردبچه؛ حسین آقاحسینی دهاقانی؛ مرتضی هاشمی باباحیدری

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2580

چکیده
  هنجارگریزی از زبان معیار، انحراف از قوانین حاکم بر همنشینیِ واژه‌ها، افزودنِ قاعده‌هایی به برونۀ زبانِ معیار، به هم‌ریختنِ نحوِ جمله‌ها و دخل و تصرّف در ساختمانِ دستوریِ زبان معمول و متعارف، مجموعۀ ...  بیشتر
تحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی
تحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی

فرّخ لطیف نژاد

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 125-152

https://doi.org/10.22099/jba.2015.3033

چکیده
  در تحقیق حاضر به بررسی و مقایسۀ نقش کنشگر یاور در چهار داستان غنایی «ویس ورامین» فخر الدّین اسعد گرگانی، «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» نظامی و «یوسف و زلیخا»ی جامی پرداخته شده ...  بیشتر
تحلیل ساختار اسطوره‌‌ی «باد» در شاهنامه
تحلیل ساختار اسطوره‌‌ی «باد» در شاهنامه

عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ رؤیا رضایی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 153-170

https://doi.org/10.22099/jba.2015.3032

چکیده
  باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نام‌های «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گستره‌ی اساطیر ایران و برخی ملل ...  بیشتر