مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نوع ادبی سوگندنامه
نوع ادبی سوگندنامه

علی اکبر احمدی دارانی

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2575

چکیده
  سوگندنامه نوع ادبی ویژه‌ای در ادبیات فارسی است. در این نوع ادبی که نمونه‌های فراوانی از آن در دیوانهای شاعران و تذکره‌ها و جُنگ‌ها ضبط شده است، شاعر بر طبق مبانی و اصولی خاص و شناخته شده، می‌کوشد تا ...  بیشتر
دلایل اجتماعی گرایش ایرج میرزا به ادب غنایی
دلایل اجتماعی گرایش ایرج میرزا به ادب غنایی

فهیمه اسدی

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2582

چکیده
  چکیدهاززمانیکه نخستین باریونانیان انواع ادبی رابه چهارنوع حماسه، غنا، ادب تعلیمی و نمایشی تقسیم کرده اند، هزاران سال می گذرد؛ البته قرن ها گذشت تا فرمالیست های روس در قرن بیستم، نوع حماسه رامربوط به ...  بیشتر
همگونی‌های فکری حافظ و عبید زاکانی
همگونی‌های فکری حافظ و عبید زاکانی

فاطمه پاسالاری؛ محمد حسین نیکدار اصل

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 51-72

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2520

چکیده
  چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهره‌های شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسنده‌ی طنز‌پرداز بزرگ، از تاریک‌ترین و مشوش‌ترین ادوار تاریخ ایران ...  بیشتر
واکاوی شخصیت فرهاد، در منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی
واکاوی شخصیت فرهاد، در منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی

جواد دهقانیان؛ یاسر فراشاهی نژاد

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2567

چکیده
  چکیده خسرو وشیرین ، شخصیت هایی تاریخی هستند اما از فرهاد ردپای محوگونه ای در برخی متون بر جای مانده است وجایگاه تاریخی او لغزان وقابل تردید می نماید . شیرین در داستان نظامی ، شخصیتی آرمانی دارد که با روایت ...  بیشتر
کرشمه ی حسن و کرشمه ی معشوقی در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی
کرشمه ی حسن و کرشمه ی معشوقی در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی

همایون شکری؛ ابراهیم رحیمی زنگنه

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 91-110

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2578

چکیده
  یکی از موضوعات اساسی در عرفان جمالی جایگاه برجسته ی معشوق و توصیف حالات گوناگون اوست. احمد غزالی و سعدی ، که هر دو از برجستگان عرفان جمالی هستند ، در توصیف حالات معشوق دارای مشترکاتی هستند. اما با وجود ...  بیشتر
تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملک الشعرا بهار از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی
تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملک الشعرا بهار از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی

سمیه جوکار؛ جلال رحیمیان

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2576

چکیده
  چکیده تحلیل انتقادی گفتمان به عنوان رویکردی نوین در تحلیل متن و گفتمان معتقد است که هیچ گفتمانی خالی از ایدئولوژی نیست و تلاش می‌کند که روابط پنهان قدرت، نابرابری اجتماعی و سوء استفاده از قدرت را در ...  بیشتر
مبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی
مبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی

بی‍‍ژن ظهیری ناو

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 135-156

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2577

چکیده
  در این مقاله از جمال‌شناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعه‌ی آثار سعدی در می‌یابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمه‌ی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان می‌داند. او به اخلاق و ...  بیشتر
داستان انبیاء در کتاب مقدس و بازتاب آنها در اشعار حسین منزوی
داستان انبیاء در کتاب مقدس و بازتاب آنها در اشعار حسین منزوی

سید علی اصغر میرباقری فرد؛ مریم حقی

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2579

چکیده
  چکیدهحسین منزوی (1325-1383) از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین غزلسرایان معاصر است که با خلاقیت و نوآوری خود، روح تازه‌ای در قالب غزل فارسی دمید و سبب تحول و اعتلای آن شد. از مشخصه‌های بارز غزل منزوی، بسامد ...  بیشتر