دوره 17 (1404)
دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی استعارههای شناختیِ وحدت وجود در رباعیات مولانا
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
بهتصویر کشیدن و عینیتبخشیدنِ مفهومی انتزاعی، به درک بهتر آن کمک میکند؛ ازینرو نظریة وحدت وجود که توسط عارفان مسلمان با تعابیر مختلفی مطرح شدهاست، در اشعار شاعران نیز در قالب تصاویر مختلفی قابل ... بیشترنقش خواننده فرضی در سرایش دو مرثیه فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
رویکرد خوانندهمحوری از نیمه دوم قرن بیستم با عطف توجه ویژه به نقش خواننده در فرآیند فهم و ادراک متن و معناسازی از آن، دامنه دریافت معانی متون ادبی را به تناسب افق انتظارات مخاطبان گسترش دادهاست. بر ... بیشترسوژه-ابژه میان تصویر و کلمه بررسی غزلی از مولانا در پیوند با گزارش افلاکی از آن، بر پایهی اسطوره و شمایلنگاری
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
افلاکی در مناقبالعارفین خود، گزارشی از غزل «وه چه بیرنگ و بینشان که منم» را میآورد. این روایت، مواجهه سه قلمرو ادبیات، نقاشی و گزارش تاریخی را نشان میدهد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی و تحلیلی ... بیشترتبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبتنامه (اسماء و صفات الهی)
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
اندیشه های الهیاتی در متون نظم فارسی، غنای خاصی به آنها بخشیدهاست؛ به گونه ای که می توان با تأمل در آن ها، تحولات فکری در حوزه الهیات و کلام اسلامی-ایرانی رابه دست آورد. مصیبت نامه عطّار نیز سرشار از ... بیشترخوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس رویکرد ساختارگرایی هرمنوتیک ریفاتر
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
ریفاتر(1924-2006)، محقق ساختارگرای فرانسوی، در حوزه نشانه شناسی شعر، پژوهش های بنیادی و قابل توجهی را به ثبت رسانده، که رویکرد او در ادامه ضمن حفظ جایگاه ساخت، به هرمنوتیک گرایش پیداکردهاست. خوانش نشانهشناختی ... بیشترمقاله کوتاه: غریبتر از طرز تازه (فراروی نیما در آفرینش یکی از شگردهای سبک هندی)
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404