مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نقش خواننده‌ی فرضی در سرایش دو مرثیه‌ی فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد
نقش خواننده‌ی فرضی در سرایش دو مرثیه‌ی فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد

محمد حسن حسن زاده نیری؛ فاطمه گل بابائی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51161.4561

چکیده
    رویکرد خواننده‌محوری از نیمه‌ی دوم قرن بیستم با عطف توجه ویژه به نقش خواننده در فرآیند فهم و ادراک متن و معناسازی از آن، دامنه دریافت معانی متون ادبی را به‌تناسب افق انتظارات مخاطبان گسترش داده ...  بیشتر
سوژه-ابژه میان تصویر و کلمه (بررسی غزلی از مولانا در پیوند با گزارش افلاکی از آن، بر پایه‌ی اسطوره و شمایل‌نگاری)
سوژه-ابژه میان تصویر و کلمه (بررسی غزلی از مولانا در پیوند با گزارش افلاکی از آن، بر پایه‌ی اسطوره و شمایل‌نگاری)

مصطفی صدیقی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 17-34

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51494.4577

چکیده
  افلاکی در مناقب­ العارفین، گزارشی را از غزل «وه چه بی­رنگ و بی­نشان که منم» می­آورد. این روایت، مواجهه‌ی سه قلمرو ادبیات، نقاشی و گزارش تاریخی را نشان می­دهد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی ...  بیشتر
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت ­نامه(اسماء و صفات الهی)
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت ­نامه(اسماء و صفات الهی)

خدیجه سادات طباطبایی؛ حسن اکبری بیرق

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 35-58

https://doi.org/10.22099/jba.2025.49752.4513

چکیده
    اندیشه‌­های الهیاتی در متون نظم فارسی، غنای­ خاصی به آنها بخشیده است؛ به‌گونه‌ای که می­توان با تأمل در آنها، تحولات فکری در حوزه‌ی الهیات و کلام اسلامی‌ایرانی را به دست آورد. مصیبت­نامه‌ی ...  بیشتر
بررسی استعاره‌های شناختیِ وحدت وجود در رباعیات مولانا
بررسی استعاره‌های شناختیِ وحدت وجود در رباعیات مولانا

علی علی زاده آملی؛ بهاءالدین اسکندری؛ علیرضا نبی لو

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 59-84

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49728.4514

چکیده
     به تصویر کشیدن و عینیت بخشیدنِ مفهومی انتزاعی، به درک بهتر آن کمک می‌کند؛ ازین‌رو نظریه‌ی وحدت وجود که توسط عارفان مسلمان با تعابیر مختلفی مطرح شده است، در اشعار شاعران نیز در قالب تصاویر مختلفی ...  بیشتر
خوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس الگوی نشانه‌شناسی ریفاتر
خوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس الگوی نشانه‌شناسی ریفاتر

محمدجواد منصوری حسن آبادی؛ مسعود آلگونه جونقانی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 85-100

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50258.4528

چکیده
  خوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس الگوی نشانه‌شناسی ریفاتر ریفاتر (1924-2006)، محقق ساختارگرای فرانسوی، در حوزه‌ی نشانه‌شناسی شعر، پژوهش‌های بنیادی و قابل‌ توجهی را به ثبت رسانده،  ...  بیشتر
مقاله‌ی کوتاه: یَلَک (اصطلاحی دیوانی در حوزه‌ی منسوجات)
مقاله‌ی کوتاه: یَلَک (اصطلاحی دیوانی در حوزه‌ی منسوجات)

شهره معرفت

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 101-110

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51259.4566

چکیده
  چکیدهتحقیق در متون کهن فارسی، به‌ویژه متونی که تاکنون به چاپ نرسیده‌اند و دقت در ضبط‌های نسخه‌ها، سبب می‌شود تا به صورت و معنای دقیق‌تر برخی از کلمات و اصطلاحات دست یافت. شرف‌الدین شفروه اصفهانی، ...  بیشتر
مقاله کوتاه: غریب‌تر از طرز تازه (فراروی نیما در آفرینش یکی از شگردهای سبک هندی)
مقاله کوتاه: غریب‌تر از طرز تازه (فراروی نیما در آفرینش یکی از شگردهای سبک هندی)

مصطفی میردار رضایی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404، صفحه 111-118

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50464.4536

چکیده
  شعر سبک هندی قلمرو معانی و مضامین غریب و اعجاب‌انگیز است و شاعران این طرز نیز برای آفرینش معانی بیگانه از هنرسازه-هایی خاص بهره می‌گیرند. نیما با شیفتگی و غور در مختصات سبک هندی، یکی از شگردهای مضمون‌ساز ...  بیشتر