مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
دگردیسی خون به مار در گرشاسب نامه
دگردیسی خون به مار در گرشاسب نامه

نصراله امامی؛ محمدرضا صالحی؛ نوشین مالگرد

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22099/jba.2013.542

چکیده
  روایات اساطیری همواره با اشارت‌ها و دلالت‌هایی رمزگونه و نمادین با اموری شگفت همراهند و این شگفتی‌ها در منطق اسطوره‌، چیزی جز باورها، امیال و آرزوهای دیرین انسان‌هایی کهن برای رهایی از ابهامات و ...  بیشتر
بررسی جنبه های حماسی در شعر نیما
بررسی جنبه های حماسی در شعر نیما

محمدرضا امینی؛ کاظم رحیمی نژاد

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 17-38

https://doi.org/10.22099/jba.2013.485

چکیده
  داستان‌ها و اشعار مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و بزرگی‌ها و افتخارات قومی را در تعریفی سنتی، حماسه می‌گویند. اما این تعریف در دوره‌ی معاصر تطور یافته و به‌ویژه در شعر، بسیار متفاوت و گسترده‌تر شده‌است؛ ...  بیشتر
نقد و بررسی داستان فرود سیاوش بر اساس رویکرد ساخت شکنی
نقد و بررسی داستان فرود سیاوش بر اساس رویکرد ساخت شکنی

محمود رضایی دشت ارژنه

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 39-60

https://doi.org/10.22099/jba.2013.543

چکیده
  ژاک دریدا (Derrida, Jacques) با بنیان­گذاردن رویکرد ساخت­شکنی، هرگونه قطعیت معنا را رد کرد. دریدا معتقد بود که باید در رویارویی با هر متن، آن‌چه را تاکنون آشکار دانسته­ایم، کنار نهاد و با شکستن آگاهانه­ی ...  بیشتر
پیوند «زلف» و «دل» و کارکردهای هنری آن در دیوان حافظ
پیوند «زلف» و «دل» و کارکردهای هنری آن در دیوان حافظ

اکبر صیادکوه؛ علی رحمانیان

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 61-82

https://doi.org/10.22099/jba.2013.545

چکیده
  در میان آفرینندگان آثار ادبی، خواجه شمس­الدین محمد حافظ شیرازی، جایگاه ویژه‌ای دارد. این تمایز و برجستگی در گرو عوامل متعددی است از جمله این‌که حافظ در پدیدآوردن آثارش، شگردهای هنری فراوانی را به‌کاربسته ...  بیشتر
بررسی انواع مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی
بررسی انواع مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی

نجمه طاهری ماه زمینی؛ احمد امیری خراسانی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 83-102

https://doi.org/10.22099/jba.2013.596

چکیده
  مسأله‌ی کشف و شهود یکی از مسایلی است که عرفان‌های تمام ملل حول آن می‌چرخند. به‌طورکلی مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی را می‌توان به دو دسته‌ی کشف‌های صوری و کشف‌های معنوی تقسیم نمود و هر کدام از آن ...  بیشتر
بررسی گونه‌های فخر در دیوان طالب آملی
بررسی گونه‌های فخر در دیوان طالب آملی

غلامرضا کافی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 103-130

https://doi.org/10.22099/jba.2013.486

چکیده
  مفاخره که از فروع نوع ادبی حماسه به حساب می‌آید، یکی از بن‌مایه‌های مضمونی شعر فارسی، بلکه ادبیات جهان به شمار می‌رود. البته در این میان برخی شاعران به فراوانی از آن سود می‌برند که طالب آملی یکی از ...  بیشتر
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)

جلیل مشیدی؛ یداله رحیمی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 131-150

https://doi.org/10.22099/jba.2013.584

چکیده
  با آن­که مثنوی معنوی یکی از جامع­ترین و بزرگ­ترین آثار عرفانی ادبیات فارسی محسوب می­شود، سراینده آن آشکارا بیان می­کند که از گفتن برخی مطالب و آموزه­های عرفانی سر باز زده­است. هدف این مقاله ...  بیشتر
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب

سیدکاظم موسوی؛ جهانگیر صفری؛ ابراهیم ظاهری

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2013.597

چکیده
  نقد روان‌کاوی، از نقدهای مهمی است که در بررسی متون ادبی از آن بهره گرفته می­شود. در این مقاله براساس این نقد، به تحلیل شخصیت سهراب، رستم و کاووس در داستان «رستم و سهراب» پرداخته شده است. ابتدا شخصیت ...  بیشتر