دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
دگردیسی خون به مار در گرشاسب نامه
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 1-15
چکیده
روایات اساطیری همواره با اشارتها و دلالتهایی رمزگونه و نمادین با اموری شگفت همراهند و این شگفتیها در منطق اسطوره، چیزی جز باورها، امیال و آرزوهای دیرین انسانهایی کهن برای رهایی از ابهامات و ... بیشتربررسی جنبه های حماسی در شعر نیما
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 17-38
چکیده
داستانها و اشعار مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و بزرگیها و افتخارات قومی را در تعریفی سنتی، حماسه میگویند. اما این تعریف در دورهی معاصر تطور یافته و بهویژه در شعر، بسیار متفاوت و گستردهتر شدهاست؛ ... بیشترنقد و بررسی داستان فرود سیاوش بر اساس رویکرد ساخت شکنی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 39-60
چکیده
ژاک دریدا (Derrida, Jacques) با بنیانگذاردن رویکرد ساختشکنی، هرگونه قطعیت معنا را رد کرد. دریدا معتقد بود که باید در رویارویی با هر متن، آنچه را تاکنون آشکار دانستهایم، کنار نهاد و با شکستن آگاهانهی ... بیشترپیوند «زلف» و «دل» و کارکردهای هنری آن در دیوان حافظ
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 61-82
چکیده
در میان آفرینندگان آثار ادبی، خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی، جایگاه ویژهای دارد. این تمایز و برجستگی در گرو عوامل متعددی است از جمله اینکه حافظ در پدیدآوردن آثارش، شگردهای هنری فراوانی را بهکاربسته ... بیشتربررسی انواع مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 83-102
چکیده
مسألهی کشف و شهود یکی از مسایلی است که عرفانهای تمام ملل حول آن میچرخند. بهطورکلی مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی را میتوان به دو دستهی کشفهای صوری و کشفهای معنوی تقسیم نمود و هر کدام از آن ... بیشتربررسی گونههای فخر در دیوان طالب آملی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 103-130
چکیده
مفاخره که از فروع نوع ادبی حماسه به حساب میآید، یکی از بنمایههای مضمونی شعر فارسی، بلکه ادبیات جهان به شمار میرود. البته در این میان برخی شاعران به فراوانی از آن سود میبرند که طالب آملی یکی از ... بیشترگفتن ناگفتنیها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 131-150
چکیده
با آنکه مثنوی معنوی یکی از جامعترین و بزرگترین آثار عرفانی ادبیات فارسی محسوب میشود، سراینده آن آشکارا بیان میکند که از گفتن برخی مطالب و آموزههای عرفانی سر باز زدهاست. هدف این مقاله ... بیشترتحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، صفحه 151-176