دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 1-20
چکیده
عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ... بیشترعطای کثیر؛ شرح بیتی از حافظ
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 21-30
چکیده
چکیدهبیت «نعیم هر دو جهان پیش عاشقان به جوی/ که این متاع قلیل است و آن عطای کثیر» با ضبطها و معانی متفاوتی در تصحیحها و شرحهای دیوان حافظ آمده است. این مقاله ضمن بررسی این موارد، در پی آن است تا ... بیشتربررسی تطبیقی ساخت موضوعیِ رباعیات اصیل خیام با برخی رباعیات منسوب به وی
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 31-50
چکیده
بررسی اصالت متون مختلف ادب فارسی با استفاده از الگوهای علمی و چارچوبهای مشخص، میتواند از طرفی، معیاری واحد برای داوری دربارة اصالت این متون به دست دهد، و از طرف دیگر، بسیاری از این متون را که هنوز ... بیشترتحلیل ساختار تخیلی داستان «تشنه و دیوار» مثنوی براساس ساختارهای نظام تخیل در آرای ژیلبر دوران
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 51-70
چکیده
بررسی ماهیت خیال و ساختار تخیلیای که شاعران و هنرمندان بر مبنای آن تفکر میکنند، در مباحث نقد ادبی و هنری از جایگاه والایی برخوردار است. مبنای بسیاری از رمزگشاییهای متنی امروزه بر عهده کاوش-هایی در ... بیشتراستعاره زدایی از واژه آسمان در اشعار کلاسیک فارسی
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 71-94
چکیده
در زبان فارسی و اشعار کلاسیک درباره آسمان و تأثیر آن بر انسانها مطالب متنوعی مشاهده می شود. معمولا هنگام شرح و توضیح این اشعار به آرایه استعاره یا مجاز متوسل شده و اغلب آسمان، استعاره یا مجاز از خداوند، ... بیشترنقد و بررسی نمودهای خودشکوفایی در منطقالطیر عطار بر اساس نظریهی راجرز
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 95-112
چکیده
گرایش فطری انسان به خودشکوفایی و کمال، بهویژه وقتی که ادبیات به حوزهی عرفان قدم میگذارد و با چاشنی شریعت و طریقت آمیخته میگردد، گسترهی عظیمی از ادبیات ایرانشهر را به خود اختصاص داده است. منطقالطیر ... بیشترویژگیهای سبکی زبان نیما یوشیج در منظومه قلعه سقریم
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 113-138
چکیده
آنچه امروز با نام شعر نو نیمایی رسمیت یافته است، محصول تأمل، تغییر، آزمون و سلسلهای از کنش و واکنشهای شبهآزمایشگاهی نیما یوشیج است. همگان شعر «ققنوس» را نقطة آغاز شکل تکاملیافتة شعر نو ... بیشترتنوع متمایز رنگ در اشعار حسین منزوی و تحلیل جلوههای نوآورانه و تقلیدی آن
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 139-166