مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

زهره احمدی پور اناری

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3613

چکیده
  عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ...  بیشتر
عطای کثیر؛ شرح بیتی از حافظ
عطای کثیر؛ شرح بیتی از حافظ

محمدرضا اکرمی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 21-30

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3704

چکیده
  چکیدهبیت «نعیم هر دو جهان پیش عاشقان به جوی/ که این متاع قلیل است و آن عطای کثیر» با ضبط‌ها و معانی متفاوتی در تصحیح‌ها و شرح‌های دیوان حافظ آمده است. این مقاله ضمن بررسی این موارد، در پی آن است تا ...  بیشتر
بررسی تطبیقی ساخت موضوعیِ رباعیات اصیل خیام با برخی رباعیات منسوب به وی
بررسی تطبیقی ساخت موضوعیِ رباعیات اصیل خیام با برخی رباعیات منسوب به وی

طاهره ایشانی؛ حسین رضایی لاکسار

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 31-50

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3655

چکیده
  بررسی اصالت متون مختلف ادب فارسی با استفاده از الگوهای علمی و چارچوب‌های مشخص، می‌تواند از طرفی، معیاری واحد برای داوری دربارة اصالت این متون به دست دهد، و از طرف دیگر، بسیاری از این متون را که هنوز ...  بیشتر
تحلیل ساختار تخیلی داستان «تشنه و دیوار» مثنوی براساس ساختارهای نظام تخیل در آرای ژیلبر دوران
تحلیل ساختار تخیلی داستان «تشنه و دیوار» مثنوی براساس ساختارهای نظام تخیل در آرای ژیلبر دوران

سارا پورشعبان؛ احمد امین

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 51-70

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3705

چکیده
  بررسی ماهیت خیال و ساختار تخیلی‌ای که شاعران و هنرمندان بر مبنای آن تفکر می‌کنند، در مباحث نقد ادبی و هنری از جایگاه والایی برخوردار است. مبنای بسیاری از رمزگشایی‌های متنی امروزه بر عهده کاوش-هایی در ...  بیشتر
استعاره زدایی از واژه آسمان در اشعار کلاسیک فارسی
استعاره زدایی از واژه آسمان در اشعار کلاسیک فارسی

مهدی رضائی؛ سید هاشم خاتمی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 71-94

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3536

چکیده
  در زبان فارسی و اشعار کلاسیک درباره آسمان و تأثیر آن‌ بر انسان‌ها مطالب متنوعی مشاهده می شود. معمولا هنگام شرح و توضیح این اشعار به آرایه استعاره یا مجاز متوسل شده و اغلب آسمان، استعاره یا مجاز از خداوند، ...  بیشتر
نقد و بررسی نمودهای خودشکوفایی در منطق‌الطیر عطار بر اساس نظریه‌ی راجرز
نقد و بررسی نمودهای خودشکوفایی در منطق‌الطیر عطار بر اساس نظریه‌ی راجرز

بیژن ظهیری ناو؛ محمود رضایی دشت ارژنه؛ زهرا محمد حسنی صغیری

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 95-112

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3675

چکیده
  گرایش فطری انسان به خودشکوفایی و کمال، به‌ویژه وقتی که ادبیات به حوزه‌ی عرفان قدم می‌گذارد و با چاشنی شریعت و طریقت آمیخته می‌گردد، گستره‌ی عظیمی از ادبیات ایران‌‌شهر را به خود اختصاص داده است. منطق‌الطیر ...  بیشتر
ویژگی‌های سبکی زبان نیما یوشیج در منظومه‌ قلعه‌ سقریم
ویژگی‌های سبکی زبان نیما یوشیج در منظومه‌ قلعه‌ سقریم

غلامرضا فولادی؛ فهیمه حیدری جامع بزرگی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 113-138

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3764

چکیده
  آنچه امروز با نام شعر نو نیمایی رسمیت یافته است، محصول تأمل،‌ تغییر، آزمون و سلسله‌ای از کنش و واکنش‌های شبه‌آزمایشگاهی نیما یوشیج است. همگان شعر «ققنوس» را نقطة آغاز شکل تکامل‌یافتة‌ شعر نو ...  بیشتر
تنوع متمایز رنگ در اشعار حسین منزوی و تحلیل جلوه‏های نوآورانه و تقلیدی آن
تنوع متمایز رنگ در اشعار حسین منزوی و تحلیل جلوه‏های نوآورانه و تقلیدی آن

محمد مرادی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 139-166

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3567

چکیده
  یکی از غزل‏سرایان موفق معاصر که در شعر خود، علاوه بر نوگرایی‏های ساختاری و زبانی، به عینیت و آفرینش تصاویر تازه و رنگارنگ اهمیت داده‌، حسین منزوی است. در اشعار او 904 بار از واژه‌های متضمن رنگ استفاده ...  بیشتر