مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
تحلیل طرحواره‌های قدرتی در غزلیّات شمس و پیوندآن باالگوی جهان‌بینی مولانا
تحلیل طرحواره‌های قدرتی در غزلیّات شمس و پیوندآن باالگوی جهان‌بینی مولانا

حسن توفیقی؛ علی تسنیمی؛ مهیار علوی مقدّم

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30785.3155

چکیده
  «طرحواره‌های تصویری» که در حوزۀ زبان‌شناسی شناختی، بر نقش تجربه در شناخت تأکید می‌ورزند، طرح‌هایی از تجربه‌های جسمانی هستند که در ذهن شکل می‌گیرند و انسان را قادر می‌سازند مفاهیم پیچیده و ...  بیشتر
تحلیل قاعده‌کاهی گونه‌ای جغرافیایی و جلوه‌های بومی زبان در غزل معاصر
تحلیل قاعده‌کاهی گونه‌ای جغرافیایی و جلوه‌های بومی زبان در غزل معاصر

عبدالله حسن زاده میرعلی؛ یدالله شکری؛ جواد جعفری نسب

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 25-46

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30457.3116

چکیده
  هدف مقاله­ی حاضر آن است که با نگاهی تحلیلی، چگونگی کاربرد قاعده­کاهی گونه‌ای جغرافیایی را به­عنوان یک «هنرسازه» و جلوه­ی بومی زبان در غزل معاصر نشان دهد. سوال مقاله این است که انگیزه­های ...  بیشتر
تحلیل نوستالژیِ وطن در میراثِ شعری بانوی تاجیک، گل‏رخسار صفی‏ اوا
تحلیل نوستالژیِ وطن در میراثِ شعری بانوی تاجیک، گل‏رخسار صفی‏ اوا

ابراهیم خدایار

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 47-70

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30530.3123

چکیده
  گل‏رخسار صفی‏ اوا (تولد 1947م) یکی از برجسته ‏ترین نمایندگان ملی‏ گرایِ شعرِ معاصر تاجیک است. وی با قرار گرفتن در فضای ناسیونالیسم فرهنگی و پناه بردن به خاطرات قومی ـ ملی، حسِ نوستالژیک عمیقی در مخاطب ...  بیشتر
بحران هویت در شعر پست‌مدرنیستی ایران
بحران هویت در شعر پست‌مدرنیستی ایران

بهزاد خواجات

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 71-94

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30415.3111

چکیده
  در این مقاله به مفهوم هویت و انواع آن در علم روان­­شناسی و علوم اجتماعی پرداخته و مفهوم بحران هویت از وجوه گوناگون بررسی شده است؛ پس از آن ازمکتب پست­مدرنیسم، مشخصه­ها و ورود آن به شعر امروز ایران ...  بیشتر
تحلیل گفتمان شعر حجم و شعر انقلاب اسلامی
تحلیل گفتمان شعر حجم و شعر انقلاب اسلامی

علیرضا رعیت حسن آبادی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 95-112

https://doi.org/10.22099/jba.2018.30268.3093

چکیده
  جریان شعر حجم( حجم گرایی) و جریان شعر انقلاب اسلامی دو جریان معاصر هستند که در دو سوی مناسبات و رخدادهای شعری پنج دهه اخیر ایران قرار دارند. جریان شعر انقلاب داعیه دار و مروج شعر متعهد است و جریان شعر حجم ...  بیشتر
بازتاب شیوه استیلایی زمامداران غزنوی و سلجوقی در اشعار درباری آن دوره(با نیم نگاهی به اندیشه ماکیاولی)
بازتاب شیوه استیلایی زمامداران غزنوی و سلجوقی در اشعار درباری آن دوره(با نیم نگاهی به اندیشه ماکیاولی)

محمد جواد سام خانیانی؛ احمدنور وحیدی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 113-138

https://doi.org/10.22099/jba.2018.27709.2863

چکیده
  نظریه استیلایی قدرت در ایران پس از اسلام، در دوره‌هایی که مذهب تسنن رواج داشته و کارآمدی و مصلحت‌نگری را جزء اصلی اندیشه‌های سیاسی خویش قرار داده، نمود بیشتری داشته است. بدین ترتیب، در دوره‌ی استیلای ...  بیشتر
جلوه های تضاد فکری و زبانی در قطعات ابن یمین فریومدی
جلوه های تضاد فکری و زبانی در قطعات ابن یمین فریومدی

اسماعیل صادقی؛ امین بنی طالبی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 139-164

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29378.3015

چکیده
  یکی از شاعرانی که در زمینۀ قطعه‌سرایی و به‌ویژه قطعات اخلاقی و اندرزی در ادب فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد، ابن‌یمین فریومدی است. از ویژگی‌های برجستۀ این شاعرِ دهقان، تضاد در نگرش و نگارش است و با نگاهی ...  بیشتر
سیر تحول مفهومی واژة
سیر تحول مفهومی واژة "خود" در منطق‌الطیر بر اساس فرایند فردیت

لیلا غلامپور آهنگرکلایی؛ محمود طاووسی؛ شهین اوجاق علیزاده

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 165-184

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29211.2991

چکیده
  واژه‌ی "خود"یا "خویشتن" در دو حوزة دستور زبان فارسی و روانشناسی کاربرد فراوانی دارد. خود به همراه خویش و خویشتن در دستور زبان فارسی به عنوان ضمیر مشترک به کار می‌رود و در روانشناسی یونگ، خود مظهر "تمامیت" ...  بیشتر
بازتاب چگونگی پیوند رنگ، رنگ‌واژه‌ها و صور خیال، در دیوان قاآنی‌شیرازی
بازتاب چگونگی پیوند رنگ، رنگ‌واژه‌ها و صور خیال، در دیوان قاآنی‌شیرازی

رویین تن فرهمند

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 185-210

https://doi.org/10.22099/jba.2018.30696.3144

چکیده
  عنصر رنگ که از نظر علمی، بازتاب نور بر پدیده­های طبیعی است، از قدیم مورد توجه بشر بوده ­است. کاربرد رنگ در جشن­ها، آیین­­ها، سوگواری­ها، نهضت­ها، نشان سپاهیان و پرچم کشورها، آشکار و نمادین ...  بیشتر
ردیابی برخی بدعت کاری های ساختاری دررباعی معاصرفارس
ردیابی برخی بدعت کاری های ساختاری دررباعی معاصرفارس

غلامرضا کافی؛ مرضیه مرادی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 211-230

https://doi.org/10.22099/jba.2018.12633.1843

چکیده
  چکیده رباعی یکی از قالب‌های کوتاه ادبیات فارسی است که با وزنی مشخص و ساختاری ویژه، سروده می-شود و دست شاعر را برای دیگرگونه بودن در زمینه‌ی وزن و ساختار می‌بندد. گرچه در زمینه‌های گفته شده بستری مناسب ...  بیشتر
نه به اشتر بر سوارم (درباره ی وزن شعری در گلستان سعدی)
نه به اشتر بر سوارم (درباره ی وزن شعری در گلستان سعدی)

آریا طبیب زاده

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 231-242

https://doi.org/10.22099/jba.2019.34334.3462

چکیده
  در یکی از حکایات گلستان سعدی، دو بیت وجود دارد که از نظر عروضی مبهم بوده و نظرات متعددی دربارۀ آن مطرح شده است.: نه به اشتر بر سوارم نه چو اشتر زیر بارم نه خداوند رعیت نه غلام شهریارم غم موجود و پریشانی معدوم ...  بیشتر