دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 10
گونه شناسی ساخت های قالبی در رباعیات مولوی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 1-18
چکیده
گفتار قالبیشده یا کلیشههای زبانی، از جمله امکانات زبان عامیانه برای بیان مطلب هستند که به ویژه در محاورههای عادی روزمره، کاربردی گسترده دارند. بسامد کاربرد عبارتها و گزارههای قالبی در متون ادبی ... بیشترخدای وحدت وجودی و تصاویر برآمده از آن در آثار منظوم عطار نیشابوری
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 19-42
چکیده
اندیشه وحدت وجود یکی از اندیشه های غالب در عرفان است. عطار نیشابوری نیز به عنوان یکی از نمایندگان عرفان اسلامی، طبیعتاً از اندیشه وحدت وجود متاثر بوده است. بسیاری از تصاویری که عطار نیشابوری از خداوند ... بیشتررمزگشایی از مضمون شکار در هفتپیکر بر اساس رویکرد اسطورهشناختی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 43-62
چکیده
مفاهیم اسطورهای به دلیل گستردگی آنها در عمق ساختارهای ذهنی انسان قسمت وسیعی از زیرساختهای وجودی ما را تشکیل دادهاند. شکار نیز به منزله آیینی بنیادین و دیرینه و به دلیل شاخصههای اسطورهای در دایره ... بیشتربازشناسی شعر و اندیشة مشرقی شیرازی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 63-88
چکیده
چکیده حکیم حسن مشرقی شیرازی از عرفای شیعی و از سخنسرایان اواخر قرن دهم و نیمة اوّل قرن یازدهم ه.ق است که در هیچیک از تذکرهها مطلبی در بارة او نیامده است. مجموعه آثار مشرقی شیرازی در یک دیوان گردآوری ... بیشتربررسی جایگاه روایت شنوها و انگیزه راوی در الهی نامه ی عطار نیشابوری (با تکیه بر نظریه ارتباطی رومن یاکوبسن)
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 89-104
چکیده
در علم روایت شناسی در هر متن روایی (داستان) دو سطح- جهان داستان و جهان روایت- وجود دارد و تجلی این دو جهان در الهی نامه یعطار باعث ایجاد گونه ی روایت پردازی خاصی گردیده است. از این نظر که در حکایت های این ... بیشترواکاوی مقایسهای کهنالگوی پیردانا در سه منظومهی منطقالطیر، مصیبتنامه و الهینامه عطار (با بیان تقابل پیردانا با مفهوم انسان کامل در عرفان و فلسفه)
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 105-128
چکیده
تجلی روح الهی در وجود انسان کامل را در عرفان تعبیر به عشق به ذات حق میکنند. در عرفان روح انسان در حال تعالی و سلوک به سوی حق است. انسان کامل در آخرین مرحلهی سلوک (فنا) حقیقتی خداوندوار همچون سی مرغ عطار ... بیشترتحلیل و نقد تصحیح دیوان مشتاق اصفهانی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 129-148
چکیده
میرسیّد علی مشتاق اصفهانی از شاعران بنام قرن دوازدهم و از تأثیرگذاران مکتب بازگشت است. رویگردانی از سبک هندی که همزمان با دورة فترت صفویان بود، زمینهای را برای مشتاق و دوستانش فراهم کرد تا شیوة شاعران ... بیشترخوانش دو شعر از علی باباچاهی بر اساس نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 149-168
چکیده
خوانش دو شعر از علی باباچاهی بر اساس نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی در این مقاله سعی بر این است که در ابتدا با استفاده از نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی، از یک سو بعضی از دگرگونی های سبکیِ شعر ... بیشترخوانش شعر شفیعی کدکنی در دهه 50 بر اساس نظریه ایدئولوژی آلتوسر
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 169-188
چکیده
شفیعی کدکنی یکی از نمایندگان شعر اجتماعی و سیاسی معاصر است و در این پژوهش، با تکیه بر نظریه ایدئولوژی آلتوسر به بررسی لایه اجتماعی-سیاسی شعر او در دهه 50 پرداخته شده است. آلتوسر ادبیات و هنر را بخشی از ... بیشترمقاله کوتاه: پَنجه یا پُنجه؟ دربارهی بیتی از بوستان سعدی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 189-198