مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
جهان را بلندی و پستی توی (بحث درباره یک بیت منسوب به فردوسی)
جهان را بلندی و پستی توی (بحث درباره یک بیت منسوب به فردوسی)

سجاد آیدنلو

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22099/jba.2018.30122.3079

چکیده
  یکی از افسانه­های آشنا درباره­ی فردوسی داستان شیخی است که بر پیکر او نماز نخواند و شب­هنگام حکیم را در خواب دید که به سببِ یک بیت توحیدی آمرزیده و بهشتی شده است. در غالبِ منابعِ نقلِ این داستان، بیتِ ...  بیشتر
بررسیِ سوگندهای سعدی در پرتوِ پارادایم بازی‌های زبانی
بررسیِ سوگندهای سعدی در پرتوِ پارادایم بازی‌های زبانی

علی بالی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 31-52

https://doi.org/10.22099/jba.2018.27644.2855

چکیده
  سوگند گزاره­ای است اعتقادی / درونی با رویکرد ایجابی و مبتنی بر آیین­ها، باورها و نیز کُنش­های ایمانی و عاطفی که گونه­های آن در منابعِ دینی، متون تاریخی و دیوان شاعران بسیار است. رایج­ترین نوعِ ...  بیشتر
نقد و تحلیل تعاریف«حُسن طلب» همراه با دریافتی تازه از آن
نقد و تحلیل تعاریف«حُسن طلب» همراه با دریافتی تازه از آن

منوچهر تشکری؛ محمد رضا صالحی مازندرانی؛ کاظم جعفری نیک

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 53-76

https://doi.org/10.22099/jba.2018.28748.2951

چکیده
  حُسن­ طلب، از آرایه های ادبی است که نیاز و خواسته ای را با شیوه‌ی نیکو و اثرگذار برای شنونده‌ی خویش بیان می نماید؛ این آرایه ادبی­ به­ عنوان یک­ متغیّر در بدیع معنوی، بر پایه‌ی نیاز، نوع تقاضا ...  بیشتر
توبه و تطهیر گفتمانی در خیامیّت پیشامدرن
توبه و تطهیر گفتمانی در خیامیّت پیشامدرن

نقی(سینا) جهان دیده کودهی؛ علیرضا نیکویی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 77-100

https://doi.org/10.22099/jba.2018.28540.2931

چکیده
  چکیده خیامیّت یک منظومه­ی گفتمانی است که در آن سه گفتمان لاادری­گرا، شریعت مدار و تصوف، به­شکل «درون­گفتمانی» با هم مجادله و مناظره می­کنند. آن چه این مجادله‌ی چند رویه را ­در جامه‌ی ...  بیشتر
معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی رد پای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی
معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی رد پای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی

احترام رضایی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 101-122

https://doi.org/10.22099/jba.2018.27097.2817

چکیده
  چکیده تمثیل از جمله مباحثی است که هم در بلاغت قدیم و هم در بلاغت جدید به آن توجه شده است. در کتاب‌های قدیم از تمثیل در مباحث تشبیه مرکب و استعاره‌ی تمثیلیه سخن گفته شده است؛ درحالی که در نقد جدید، تمثیل ...  بیشتر
سبک شناسی گفتمان راوی در بوستان سعدی
سبک شناسی گفتمان راوی در بوستان سعدی

مهدی شریفیان؛ سید شهاب الدین حسینی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 123-140

https://doi.org/10.22099/jba.2018.29195.2990

چکیده
  چکیده  پژوهش حاضر در پی ارائه‌ی تصویری از ماهیت راوی بوستان سعدی و به‌تبع آن مخاطبی است که راوی در انتظار اوست. هدف دیگر دریافتن سبک راوی بر اساس تحلیل زبانی کلام وی و پاسخ به این پرسش است که آیا راوی ...  بیشتر
جریان شعر زبان در دهۀ هفتاد، با تأکید بر شعر رضا براهنی
جریان شعر زبان در دهۀ هفتاد، با تأکید بر شعر رضا براهنی

اسماعیل شفق؛ بلال بحرانی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 141-182

https://doi.org/10.22099/jba.2018.29579.3039

چکیده
  در دهه‌ی هفتاد خورشیدی، جریان­هایی در شعر فارسی ظهور کردند که شعر آن­هاهم از نظر زبان و بیان و هم از نظر محتوا، با شعر دوره­های گذشته به کلی متفاوت بود. وجه مشترک همه‌ی جریان­های شعری دهه‌ی هفتاد، ...  بیشتر
مؤلفه‌های معناباختگی در شعر کتیبه مهدی اخوان ثالث
مؤلفه‌های معناباختگی در شعر کتیبه مهدی اخوان ثالث

یحیی طالبیان؛ عباسعلی وفایی؛ حمید عبدللهیان؛ علی اصغر باقری

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 31-50

https://doi.org/10.22099/jba.2018.26758.2793

چکیده
  یکی از جریان‌های ادبی که متأثر از اتفاقات سیاسیِ اروپای قرن بیستم است، معناباختگی است. این جریان، نخست در تئاتر فرانسه پدید آمد و به‌ سرعت در اروپا منتشر شدو بعداز مدتی بر دیگر گونه‌های ادبی تأثیر گذاشت. ...  بیشتر
اصول و مبانی شرح تطبیقی (با تکیه بر شرح مثنوی شریف)
اصول و مبانی شرح تطبیقی (با تکیه بر شرح مثنوی شریف)

احسان قبول؛ عبدالله رادمرد

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 183-206

https://doi.org/10.22099/jba.2018.27275.2825

چکیده
  برای شرح‌نویسی می‌توان بر اساس متغیّرهای 1. شارح و متن ادبی و 2. مخاطب انواعی را نام برد. یکی از این شروح را، شرح تطبیقی می­نامیم. هدف اساسی شرح تطبیقی، شرح ادبیات ملّتی بر اساس ادبیات ملتی دیگر است. روش ...  بیشتر
بازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی)
بازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی)

فاطمه نیری؛ زرین تاج واردی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، صفحه 207-228

https://doi.org/10.22099/jba.2018.28400.2915

چکیده
  در قلمرو شعر، نوع غنایی، کهن‌ترین شکلی است که شاعر در آن خویشتن خویش را به تصویر می‌کشد و ضمن آن به بیان عواطف شخصی خود از زندگی و جهان می‌پردازد و شاعر ساختار ذهنش را در قالب یک اثر ادبی به جامعه عرضه ...  بیشتر