مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)

 

تعداد مقالات ارسال شده 3,504
تعداد مقالات رد شده 2,676
درصد عدم پذیرش 76
تعداد مقالات پذیرفته شده 430
درصد پذیرش 12
تعداد پایگاه های نمایه شده 18
   
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 62
تعداد مقالات 578
تعداد نویسندگان 806
تعداد مشاهده مقاله 1,155,506
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 560,375
نسبت مشاهده بر مقاله 1999.15

 

به نام خدا

 

کسب عنوان «نشریه هسته»  به مجله‌ی شعرپژوهی

در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) 

را به همه‌ی پژوهشگران محترم تبریک عرض می کنیم.

 

مجله‌ی «شعرپژوهی (بوستان ادب)» دانشگاه شیراز یکی از مجلات علمی تخصصی در حوزه زبان و ادبیات فارسی است که با مجوز کمیسیون نشریات کشور از سال 1388 با نام «بوستان ادب» از (مجله علوم اجتماعی  و انسانی دانشگاه شیراز، که از سال 1364 در حوزه های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق و ... به صورت ویژه نامه به چاپ می رسید) تفکیک شده و به صورت مستقل از سال 1387 شروع به کار نموده و اولین شماره آن در بهار 1388 منتشر شد و از سال 1389 به دلیل افزایش تعداد مقالات پذیرش شده، به صورت فصلنامه به کار خود ادامه داد. در سال 1391، بر اساس سیاست وزارت محترم علوم و کمسیون محترم نشریات بر تخصصی‌تر شدن مجلات، و با پیشنهاد هیأت تحریریه و موافقت اعضای محترم کمسیون در نشست مورخ 21/4/91 ، از سال 1391، به موجب نامه شماره‌ی 3/142673/3 روز 9/7/1391 این مجله به صورت تخصصی، در زمینه‌ی پژوهش‌های شعر فارسی (متون نظم) و با عنوان جدید «شعرپژوهی» فعالیت خود را ادامه داده است.

نوع مجله:  علمی

شاپا: 8183-2008  / ISSN: 2008-8183

ناشر:دانشگاه شیراز

توالی انتشار: فصلنامه

زبان مجله: مقالات مجله به زبان فارسی نمایه می شود، مقالات منتشر شده از سال 1400 دارای چکیده گسترده لاتین و منابع لاتین هستند.

نوع داوری:داوری بسته (دو سو محرمانه)

هزینه بررسی: دارد. (راهنمای نویسندگان مطالعه شود)

دسترسی به مقالات: دسترسی آزاد و رایگان

همکاری با انجمن های علمی: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

*توجه* از همه پژوهشگرانی که قصد ارسال مقاله به این مجله دارند، خواهشمندیم قبل از ثبت و ارسال مقاله خود حتماً قسمت راهنمای نویسندگان سامانه را به دقت مطالعه نموده و در صورت موافقت با همه موارد خواسته شده نسبت به ارسال و ثبت مقاله خود اقدام نمایند.

 

سامانه مشابهت یابی مقالات

توجه داشته باشید که تنها گواهی مشابهت یابی زیر هشت درصد (8%) مورد قبول مجله می باشد.

 

مقالات این مجله در وضعیت دسترسی باز است.

Open Access journal.

 فصلنامه علمی شعرپژوهی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آن‌ها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز می‌باشند.  

*توضیحاتی درباره مقاله کوتاه*

برخی از پژوهشگران ادبی گاهی با درنگ در متون ادبی به نکته‌ای تازه‌ یا دریافتی ظریف در فهم بعضی عبارات یا اشعار می‌رسند که شایسته است در قالب نوشته‌ای به اطلاع دیگران هم رسانده شود. مخاطب اصلی این گونه نوشته‌ها صاحب‌نظران دانشگاهی هستند و نشریه‌های عمومی برای طرح این گونه مباحث مناسب به نظر نمی‌رسند. از سویی دیگر ارزش برخی از این یافته‌ها گاهی بسیار بیشتر از مقالات طولانی‌ست که با ساختار مرسوم مقاله‌های علمی در مجله‌های علمی پژوهشی منتشر می‌شود. بسیاری از این گونه یافته‌ها را می‌توان به صورت فشرده در دو سه صفحه تنظیم و ارائه کرد، اما شیوه‌‌نامه‌ی مجلات علمی پژوهشی و ساختاری که برای مقالات پیشنهاد شده، بیشتر اوقات نویسندگان را ناگزیر می‌کند با توضیحات اضافی حجم نوشته خود را افزایش دهند. یا از ارایه‌ی نظرات خود صرف نظر کنند.

مجله‌ی شعرپژوهی (بوستان ادب)، برای بهره‌مندی از یافته‌های تازه در حوزه‌ی شعر فارسی و انتشار آن، مقالاتی را که با ویژگی‌های زیر تدوین شده و به تایید داوران رسیده باشد، در پایان هر شماره از مجله به چاپ می‌رساند. بدیهی‌ست که انتشار این دسته از مقالات با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد:

1- یافته‌ای تازه‌ را در حوزه‌ی شعر فارسی ارایه داده باشد. 2- مطالب کوتاه و حداکثر در 10 صفحه تنظیم شود. 3- شرایط شیوه‌نامه‌ی مجله  رعایت شده باشد. نویسندگانی که چنین مقاله‌هایی را در سامانه بارگذاری می‌کنند، لطفا در بخش توضیحات مقاله حتماً عنوان مقاله کوتاه را بنویسند.

 

شعرِ ساختمان (معرفی و نقد گونه‌ای شعری در زبان فارسی)
شعرِ ساختمان (معرفی و نقد گونه‌ای شعری در زبان فارسی)

فاطمه امیری؛ علی اکبر احمدی دارانی

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47809.4415

چکیده
  یکی از انواع شعر فارسی، توصیف عمارت‌ها و ساختمان­هاست. شعر ابنیه در تاریخ هزارساله‌ی شعر فارسی، نمونه‌های فراوان دارد و ازآنجاکه تاکنون پژوهشگران به تجزیه‌وتحلیل و بیان ویژگی‌های آن به‌عنوان نوعِ ...  بیشتر
بررسی تطبیقی «مرگ» در اشعار مولانا و هنری وان بر اساس نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرا
بررسی تطبیقی «مرگ» در اشعار مولانا و هنری وان بر اساس نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرا

نرگس باقری؛ محمدنبی تولایی

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 27-40

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48728.4464

چکیده
  بررسی تطبیقی «مرگ» در اشعار مولانا و هنری وان بر اساس نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرامسئله‌‌ی‌ مرگ از موضوعات اصلی موردتوجه بیشتر شاعران و فیلسوفان جهان بوده و هست. شاعران عارف‌مسلکی مانند مولانا ...  بیشتر
جهاد تبیین درسبکِ شعری کمینه ­گرا: واکاوی ترامتنی کوته ­سروده­ های غلامرضا کافی
جهاد تبیین درسبکِ شعری کمینه ­گرا: واکاوی ترامتنی کوته ­سروده­ های غلامرضا کافی

محمد هادی جهاندیده؛ رباب آدم زاده

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49715.4511

چکیده
   جهاد تبیین درسبکِ شعری کمینه ­گرا: واکاوی ترامتنی کوته ­سروده­ های غلامرضا کافی ادبیات پایداری معناگراست و محتوای آن می­تواند در هر قالبی ظاهر شود. اشعار کمینه­گرا سهمی ویژه در ادبیات ...  بیشتر
ایهام تناسب­های پنهان بر پایه‌ی اصطلاحات موسیقی در دیوان حافظ
ایهام تناسب­های پنهان بر پایه‌ی اصطلاحات موسیقی در دیوان حافظ

یاسر دالوند؛ محمدحسن حسن زاده نیری

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 67-80

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48888.4468

چکیده
    ایهام تناسب یکی از ویژگی‌های مهم سبک حافظ است. ازسوی‌دیگر حافظ با عوالم موسیقی آشنا بوده و به همین سبب با استفاده از اصطلاحات موسیقی ایهام‌های پنهان و آشکاری در شعر خود ایجاد کرده است. در دیوان ...  بیشتر
بررسی عشق­ ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفه‌ی «میل به زیستن» شوپنهاور
بررسی عشق­ ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفه‌ی «میل به زیستن» شوپنهاور

هیرود سلطانیان؛ سعید حسام پور

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 81-104

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48892.4478

چکیده
   روایت­های عاشقانه رکن مهمی از تاریخ فرهنگ بشری هستند. در این میان منظومه‌ی خسرو و شیرینِ نظامی که دارای اهمیت و شهرتی جهانی است، هنوز ویژگی­هایی مستور دارد که با ابزار نظریه می­توان از زاویه­های ...  بیشتر
 اوج قداست و خویشتنداری در مقام رضا (بررسی تطبیقی دریافت امین‌الشواربی و علی عباس زلیخه از غزل402 حافظ)
 اوج قداست و خویشتنداری در مقام رضا (بررسی تطبیقی دریافت امین‌الشواربی و علی عباس زلیخه از غزل402 حافظ)

سیدفضل اله میرقادری

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 105-118

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49438.4501

چکیده
   بسیاری از شاعران برجسته و نام‌آور پهنه‌ی ادبیات پارسی، همواره مورد توجه و عنایت ادیبان و پژوهشگران جهانی قرار گرفته‌اند. ازجمله‌ی این شاعران شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است. از میان ادیبان پهنه‌ی ...  بیشتر
مقاله کوتاه: بررسی دو تصحیف (اشتاد و بنات) در دیوان خاقانی
مقاله کوتاه: بررسی دو تصحیف (اشتاد و بنات) در دیوان خاقانی

امیر سلطان محمدی؛ سید منصور سادات ابراهیمی

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49902.4517

چکیده
  خاقانی از شاعران دشوارگوی زبان فارسی است که این دشوارگویی عامل دست­بردها و تحریف­ هایی برای آسان ­سازی اشعار او شده است؛ البته گاه نیز خط فارسی و دقت خاقانی در بهره­ گیری از خاصیت این خط در جناس­سازی ...  بیشتر
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2013.597

چکیده
  نقد روان‌کاوی، از نقدهای مهمی است که در بررسی متون ادبی از آن بهره گرفته می­شود. در این مقاله براساس این نقد، به تحلیل شخصیت سهراب، رستم و کاووس در داستان «رستم و سهراب» پرداخته شده است. ابتدا شخصیت ...  بیشتر
بررسی نام های معشوق در غزل
بررسی نام های معشوق در غزل
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2116

چکیده
  در ادب غنائی ، معشوق با نام های گوناگونی یاد شده که اصلی ترین آنها عبارت است از: معشوق، یار، دوست، جانان و دلبر. علاوه بر این نام های اصلی ، معشوق در شعر غنائی با عنوان های تشبیهی ، استعاری و وصفی خطاب شده ...  بیشتر
جلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
جلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 153-170

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2374

چکیده
  یکی از ویژگی های معشوق این است که به جلوه های گوناگون خود را بر عاشق عرضه می دارد و سعی می کند دل او را برباید. این جلوه گری ها بیانگر ناز معشوق هستند. حاصل این پژوهش این است که گاه عشق الهی به صورت عشق انسانی ...  بیشتر
رویکرد روایت‌شناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستان‌های شاهنامه
رویکرد روایت‌شناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستان‌های شاهنامه
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 177-198

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2410

چکیده
  روایت از شاخص‌های برجسته و از عناصر بسیار مهم در داستان، حماسه، اسطوره و بنیاد هرگونه جمله خبری است. تمامی دلالت‌های زبانی برای این‌که بتوانند به بهترین صورت پیام را از فرستنده به خواننده برسانند ازروایت ...  بیشتر
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1497

چکیده
  آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه ...  بیشتر
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر

مژگان عیوضی؛ داوود رمضانی پارسا؛ محمدحسین نیکداراصل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47927.4426

چکیده
  در طبقه‌بندی آثار منظوم عطار، «منطق‌الطیر» جایگاه خاصی دارد و در این منظومه داستان بلند «شیخ صنعان» چه از نظر مهارت قصه‌پردازی و چه از دیدگاه پرداختن به معانی بلند عرفانی موقعیتی ممتاز دارد. ...  بیشتر
بررسی ترجمه‌های انگلیسی منطق‌الطّیر عطّار بر پایة برداشت درست از متن مبدأ (مطالعة موردی ترجمه‌های شعله وُلپی و دیک دیویس از داستان شیخ صنعان)
بررسی ترجمه‌های انگلیسی منطق‌الطّیر عطّار بر پایة برداشت درست از متن مبدأ (مطالعة موردی ترجمه‌های شعله وُلپی و دیک دیویس از داستان شیخ صنعان)

سونیا نوروزی جعفرلو؛ محمدحسین نیکداراصل؛ عبدالواحد ظریفی؛ الهام خلیلی جهرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.50161.4525

چکیده
  ترجمه‌ی شعر، مستلزم فهم درست آن است. دشواری فهم شعر، معمولاً سبب برداشت نادرست مترجمین از آن و بروز خطا در ترجمه می‌شود. پژوهش حاضر به شیوه‌ی توصیفی و با رویکرد انتقادی به واکاوی ترجمه‌های شعله وُلپی ...  بیشتر
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟

علی اصغر نسیم بهار؛ محمود حیدری؛ یوسف نیکروز

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49447.4502

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت بهتر ادبیات ملی و درک بیشتر هنر شاعری سعدی از دریچة ادبیات تطبیقی، به کنکاش در غزلیات سعدی و ابونواس از شاعران مشهور ادب فارسی و عربی در باب عشق پرداخته و همانندی‌های غیر قابل انکاری ...  بیشتر
بررسی دگردیسی‌های روایات فریدون از اوستا تا طومارهای نقالی
بررسی دگردیسی‌های روایات فریدون از اوستا تا طومارهای نقالی

محمود رضایی دشت ارژنه؛ سیده زهرا ملک پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47533.4407

چکیده
  در پی واکاوی روایات فریدون در اوستا و متون پیش از اسلام، شاهنامه، تواریخ دوره‌ی اسلامی و طومارهای نقالی روشن شد که اگرچه در کلیات، روایات این متون با شاهنامه هم‌سو هستند، اما تطورات و دگردیسی‌هایی ...  بیشتر
چراییِ مادینگیِ آسمان در نگرشِ ناصرخسرو
چراییِ مادینگیِ آسمان در نگرشِ ناصرخسرو

حمیدرضا اردستانی رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.51139.4560

چکیده
  گذشتگان آسمان را پدر و زمین را مادر می‌انگاشتند که در آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان، از جمله ناصرخسرو می‌توانیم این باور را ببینیم؛ اما همین ناصرخسرو در بیت‌هایی آسمان را «مادرِ» مردمان و ...  بیشتر
شواهدی نویافته بر معنا و کاربرد «بلبل» در متون روایی فارسی
شواهدی نویافته بر معنا و کاربرد «بلبل» در متون روایی فارسی

محمد هادی خالق زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.51570.4580

چکیده
  بلبل به عنوان پرنده‌ای خوش‌خوان که به زندخوان، زندباف و زندواف نیز مشهور است، در ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد. فردوسی، در ابتدای داستان رستم و اسفندیار بیتی آمده به قرار ذیل:ز بلبل شنیدم یکی داستانکه ...  بیشتر
نقش خواننده فرضی در سرایش دو مرثیه فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد
نقش خواننده فرضی در سرایش دو مرثیه فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد

محمد حسن حسن زاده نیری؛ فاطمه گل بابائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51161.4561

چکیده
  رویکرد خواننده‌محوری از نیمه دوم قرن بیستم با عطف توجه ویژه به نقش خواننده در فرآیند فهم و ادراک متن و معناسازی از آن، دامنه دریافت معانی متون ادبی را به تناسب افق انتظارات مخاطبان گسترش داده‌است. بر ...  بیشتر
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت‌نامه (اسماء و صفات الهی)
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت‌نامه (اسماء و صفات الهی)

خدیجه سادات طباطبایی؛ حسن اکبری بیرق

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.49752.4513

چکیده
  اندیشه های الهیاتی در متون نظم فارسی، غنای خاصی به آنها بخشیده‌است؛ به گونه ای که می توان با تأمل در آن ها، تحولات فکری در حوزه الهیات و کلام اسلامی-ایرانی رابه دست آورد. مصیبت نامه عطّار نیز سرشار از ...  بیشتر
اخوان ثالث و رجعت رمانتیک ملاحظاتی پیرامون مبانی نظری باستان‌گرایی مهدی اخوان ثالث
اخوان ثالث و رجعت رمانتیک ملاحظاتی پیرامون مبانی نظری باستان‌گرایی مهدی اخوان ثالث

جعفر فسایی؛ سمیه رضایی؛ رسول محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50757.4547

چکیده
  اخوان ثالث به زعم بسیاری از پژوهشگران، از مومنین به سنّت‌ در عصر جدید به شمار می‌آید؛ بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که این نظریه که عموماً بر اساس قراین متنی برآمده از روی‌ساخت شعر اخوان صورتبندی شده‌است، ...  بیشتر
خوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس رویکرد ساختارگرایی هرمنوتیک ریفاتر
خوانش شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس رویکرد ساختارگرایی هرمنوتیک ریفاتر

محمدجواد منصوری حسن آبادی؛ مسعود آلگونه جونقانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50258.4528

چکیده
  ریفاتر(1924-2006)، محقق ساختارگرای فرانسوی، در حوزه نشانه شناسی شعر، پژوهش های بنیادی و قابل توجهی را به ثبت رسانده، که رویکرد او در ادامه ضمن حفظ جایگاه ساخت، به هرمنوتیک گرایش پیداکرده‌است. خوانش نشانه‌شناختی ...  بیشتر
سوژه-ابژه میان تصویر و کلمه بررسی غزلی از مولانا در پیوند با گزارش افلاکی از آن، بر پایه‌ی اسطوره و شمایل‌نگاری
سوژه-ابژه میان تصویر و کلمه بررسی غزلی از مولانا در پیوند با گزارش افلاکی از آن، بر پایه‌ی اسطوره و شمایل‌نگاری

مصطفی صدیقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51494.4577

چکیده
  افلاکی در مناقب‌العارفین خود، گزارشی از غزل «وه چه بی‌رنگ و بی‌نشان که منم» را می‌آورد. این روایت، مواجهه سه قلمرو ادبیات، نقاشی و گزارش تاریخی را نشان می‌دهد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی و تحلیلی ...  بیشتر
یَلَک
یَلَک

شهره معرفت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51259.4566

چکیده
  بررسی و تحقیق در متون کهن فارسی ، به‌ ویژه متونی که تاکنون به چاپ نرسیده‌اند و دقّت در ضبط‌های نسخه‌ ها ، سبب می‌شود تا به صورت و معنای دقیق‌تر برخی از کلمات و اصطلاحات دست یافت. شرف‌الدّین شفروه اصفهانی ...  بیشتر
حساب غالب و مغلوب: حسابی ناشناخته و گونه ای شکل نایافته
حساب غالب و مغلوب: حسابی ناشناخته و گونه ای شکل نایافته

محسن شفیعی قهدریجانی؛ محسن محمدی فشارکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50564.4582

چکیده
  فالنامه‌ها از انواع ادبی‌ای در زبان فارسی هستند که سیر تحول آن‌ها تابحال مورد بررسی قرار نگرفته است، یکی از صورتهای پیشینی فالنامه‌ها "حساب غالب و مغلوب" است که در متون ادبی و تاریخی فارسی بازتاب یافته ...  بیشتر
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 62

صاحب امتیاز:
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز

سردبیر:
محمدحسین کـرمی

مدیر اجرایی:
صدیقه محمدی

اعضای هیات تحریریه بین المللی:
علی گوزل یوز

اعضای هیات تحریریه:
حسین آقاحسینی نصراله امامی سعید حسام پور اکبر صیادکوه منیژه عبدالهی غلامرضا کافی میرجلال الدین کزازی علی محمدی محمد مرادی زرین واردی


دوره انتشار: فصلنامه

شاپا چاپی: 2008-8183

شاپا الکترونیکی: 2980-7751

ابر واژگان